酔眼漂流読書日記

本と音楽と酒場と言葉

The Ten Commandments of Dog Ownership (犬の十戒)

犬の十戒」というタイトルで世間に流布する文書を見つけました。
動物を(もちろん特に犬を)飼っている、または飼っていた経験のある人には特に馴染むものではないでしょうか。実際にはこれから犬を飼おうとする人にこそ読んで欲しいものですけれど。

既に多くの訳が存在していますし、本も出ているようですが、昔から犬を飼ってきた者としての思いをこめて拙訳も添えて書き留めて置くことにします。

The Ten Commandments of Dog Ownership
Anonymous

1. My life is likely to last 10 to 15 years. Any separation from you will be painful for me. Remember that before you adopt me.

2. Give me time to understand what you want of me.

3. Place your trust in me - it's crucial to my well-being.

4. Don't be angry at me for long, and don't lock me up as punishment. You have your work, your entertainment, and your friends; I have only you.

5. Talk to me sometimes. Even if I don't understand your words, I do understand your voice when it is speaking to me.

6. Be aware that however you treat me, I'll never forget it.

7. Remember before you hit me that I have teeth that could easily crush the bones of your hand but that I choose not to bite you.

8. Before you scold me for being uncooperative, obstinate, or lazy, ask yourself if something might be bothering me. Perhaps I'm not getting the right food, or I've been out in the sun too long, or my heart is getting old and weak.

9. Take care of me when I get old; you too will grow old.

10. Go with me on difficult journeys. Never say I can't bear to watch it or let it happen in my absence. Everything is easier for me if you are there. Remember - I love you.

以下拙訳

犬を飼うための十戒
作者不詳

1. 私のいのちはせいぜい10年から15年の間です。わずかでもあなたと離れることは悲しい。私を飼う前にそのことはわかっていて下さい
2. あなたが私して欲しいことを、私がわかるまでには、時間がかかることもあります
3. 私を信じて下さい。そうすれば私はいい子でいることができるのです
4. いたずらに長く私を叱らないで下さい、そして罰として閉じ込めたりしないで下さい。あなたには仕事があるし、他の楽しみや、お友達もいます。でも私にはあなたしかいないのです。
5. 折にふれ話しかけて下さい。たとえ一つ一つの単語はわからなくても、私に話しかけられている声はわかります
6. あなたが私にすることを、善きにつけ悪しきにつけ、私は忘れることはありません
7. あなたが私を叩く前には、あなたの手の骨を簡単に噛み砕いてしまう歯を持つ私は、それを使わないことに決めているということを思い出して下さい
8. 言うことを聞かなかったり、頑固だったり、怠けているように見える私を叱るときには、自ら問いかけてみて下さい。なにか辛い目に遭わせたのではないか?たとえばきちんと餌を与えなかった、長い間太陽の下を連れまわした、あるいは歳を重ねて弱くなってしまったのではないかと
9. 私が年老いたときにも面倒を見て下さい。あなたも年老いていくのですから
10. 最期のときを迎えるときも、私と一緒にいてください。とても見ていられないとか留守の間に逝って欲しいとか言わないで下さい。あなたがいてくれれば私はとても安らかです。忘れないで - 私はあなたが大好きなのです。

この文をローリー、ラーソン、マイコ、ミリアム、サリー、モモ、ペコ そして 杏子へ。